Stars and Hearts

Pages

Sunday 8 February 2015

♥Sizzling Mee♥

Okay..resipi baru yang aku try kali ni adalah sesuai untuk di makan pada bila-bila masa..sebab, kalau pergi makan kat food court yang ada jual, tak kira masa aku order..sebab memang favourite aku pun..tetiba pulak rajin tangan ni nak search resipi, terjumpa lah pulak dan tengok simple jer..walaupun aku tak ada hotplate tu, guna kuali pun jadilah kan...heee..

 ♥Ini dia resepi kali ni..Sizzling mee...erm..nampak sedap tak? Rasa memang sedap yer...hee...

 ♥Bahan-bahannya...
1) 5 ulas bawang putih di ketuk
2) 1/2 inci halia dihiris
3) 5 tangkai cili kering digunting..kalau nak pedas, letak banyak lagi..tapi ini pun dah pedas sangat..

 ♥Ayam dipotong kecil-kecil..kuantiti ikut suka yer..

 ♥Cendawan...seeloknya guna cendawan shitake..tapi rumah aku ada cendawan butang jer..layankan ajelah..aku memang suka masak guna bahan-bahan apa yang ada kat rumah jer..

 ♥Sawi..

 ♥4 sudu besar sos tiram..

 ♥3 sudu besar kicap pekat manis..

 ♥3 sudu besar kicap cair masin..

♥1 sudu besar serbuk lada hitam..

♥750 ml air..

♥1 sudu besar tepung jagung dibancuh dengan setengah cawan air..

 ♥Panaskan minyak..

 ♥Tumis bawang putih hingga kekuningan..

 ♥Masukkan halia..

 ♥Masukkan cili kering..goreng hingga wangi..

 ♥Masukkan ayam..goreng hingga ayam kecut atau masak..

 ♥Masukkan air..

 ♥Masukkan sos tiram, kicap manis, kicap masin dan serbuk lada hitam..kacau rata sehingga mendidih..

 ♥Masukkan cendawan...

 ♥Masukkan bancuhan tepung jagung..kacau sehingga kuah menjadi pekat dan likat..

 ♥Bila kuah sudah masak, siapkan hot plate..memandangkan aku tak ada hot plate, aku guna kuali jelah..hee..tak apa, kuali aku tak melekat punya..brand Tefal..hahaha...ala, kuali apa pun tak kisahlah kan, bukan nak makan dalam kuali pun...okay...kuali dah siap..letak mee..nak sedap gunalah yee mee..tapi aku tak suka yee mee..kalau makan kat luar pun memang minta mee kuning ni..

 ♥Letak sawi...hidangan ni untuk seorang makan..tu yang dua tiga helai sawi jer aku letak..hee...

 ♥Sebab nak feel macam makan kat kedai..aku ngada-ngada nak letak ayam dan mushroom dulu..macam kat kedai tu..hee...

 ♥Lepas tu baru aku letak kuah secukup rasa..ikut lah nak letak banyak mana kuah sampai banjir pun..sendiri yang buat kan..hahaha...

♥Lepas tu..letak lah telur...dah tengok macam telur dah masak..siaplah tu..sedia untuk dihidang...

Okay, selamat mencuba yer..resipi ni pun ringkas dan cepat jer aku sediakan..tak sampai 20 minit pun...rasanya pun sedap..dah boleh berniaga kot..hahaha...

3 comments:

  1. Wah nampak cam senang nak wat. Leh try pasni. Tq mami qeera....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup awak...senang jer masak dia..bahan-bahan pun senang nak cari..rasa pun sama cam beli kat luar..hee...

      Delete
  2. Walaulun dh pernah buat dua tiga kali tapi tetap nak kena Google dlu jap bila terasa nak buat SizLing Mee ni. Thanks Mami Qeera.

    ReplyDelete