Stars and Hearts

Pages

Monday 16 February 2015

♥Homemade Steamboat♥

Resepi kali ni..favourite husband aku pulak..dia memang suka sangat makan steamboat ni..tapi aku malas makan kat luar..lecehlah sebab panas-panas dengan anak kecil bagai..risau melecur ke apa ker kena panas-panas kat budak-budak nanti...

 Memandangkan aku dapat hadiah steamboat pot ni..bolehlah kita bersteamboat di rumah ajer..lebih santai..lebih mudah..dan lebih murah..hahaha...yelah, kalau makan steamboat kat luar tu, kurang-kurang seorang kena caj RM20..makan sikit ajer..dah rugi kan..ni, aku buat sendiri..kos untuk 3 orang dalam RM10 jer wei..berbaloi kan..rasa pun sedap..hahaha...
 

♥Tengok2...meleleh air liur tak? hehehe....♥

 Kuah sup dia, aku buat sup untuk sup ayam tu..anak aku Qeera suka makan sup..so dah alang-alangkan..aku buatlah sup yang sedap terus..tak adalah macam makan kat kedai tu dia bagi sup kosong jer okay...okay, ni resepi nak masak sup dia dulu yer...

 P/S : Abaikan aku masak sup guna kuali..picture sekadar hiasan dan rujukan..aku ambil dari pics resepi aku yang lain sebab lupa nak ambil pics masa masak sup dalam periuk..hehehe...

 ♥Bahan asas...tumis 3 ulas bawang putih yang diketuk..♥

 ♥Kemudian masukkan 1/2 inci halia yang dihiris halus..♥

 ♥Lepas tu masukkan 3 biji bawang merah yang dicincang halus..♥

 ♥Lepas tu masukkan air..kuantiti air ikut lah you all nak banyak mana yer..♥

 ♥Masukkan 2 sudu besar sos tiram dan garam secukup rasa..♥

 

  ♥Bila dah mendidih, masukkan daun sup..siaplah sup korang...♥

 ♥Bila sup dah siap masak..bolehlah bersteamboat..hehehe..masukkan sup tadi ikut sukatan yang korang nak dalam steamboat ni...♥

 ♥Ini bahan-bahan untuk steamboat..aku beli kat Tesco jer semua ni..yang timbang2 punya tu..boleh mix kan semuanya..cuma udang jer bukan yang mix yer..asing punya..♥

 ♥Meja dah siap..sementara tunggu sup tu mendidih dalam steamboat pot tu..♥

 ♥Nasi pun da siap dihidang...♥

 ♥Bila sup dah mendidih..masukkan bahan-bahan seafood tu yer...♥

♥Okay..siap dah..dah masak..dah boleh makan...selamat mencuba...♥

 
P/S : Sos steamboat aku guna yang ready made jer...hee...nantilah try buat sos sendiri..hehehe...♥♥♥

2 comments:

  1. Assalam laila,
    waaaaaaaaaaaaaaaa
    bestnya dapat steamboat kat rumah
    sedap3

    ReplyDelete