Stars and Hearts

Pages

Monday 15 June 2015

♥Tips memasak dengan cepat untuk superbusy mommy..Part 1♥

Hai semua..dah lama blog ni tak ke udara kan..hee..maaflah, aku ni sibuk sikit akhir-akhir ni..tapi dalam kepala ni dah queue macam2 benda nak update kat blog ni...cuma masa tak mengizinkan jer..huhuhu..

Okay, kali ni, aku nak kongsi tip yang bagi aku sangat membantu aku lah yang merupakan carrier woman a.k.a. busy woman dan jugak busy mommy..hee...so, aku pun dok fikir2 cara yang paling cepat supaya setiap hari aku boleh masak lepas balik kerja tu dengan seberapa pantas yang boleh..maklumlah, aku ni ada 2 orang anak kecil yang memerlukan perhatian sepenuhnya..dan ada suami yang nak kena jaga makan minum pakai dia kan..hahaha..



So, untuk memberikan family aku dapat makan makanan yang best setiap hari, tapi memerlukan masa yang panjang untuk fikir nak masak apa dan ambil masa lagi untuk menyiapkan bahan2 nya, aku pun usahakan method yang aku rasa bernas dan boleh diguna pakai..hahaha...

Tadaa....inilah method yang aku maksudkan..method Siang +Cuci +Label..

Cara-caranya:-

1) Pergilah ke pasar / Tesco / Giant / Carrefour atau mana2 kedai yang menjadi pilihan korang
2) Belilah pelbagai lauk pauk yang menjadi minat dan kegemaran..
3) Bila balik rumah, siang segala lauk pauk tu, contoh ayam potong kecil2 ker, siang ikan / udang..
4) Siap di siang, korang bersihkan dan letak dapat bekas yang berasingan untuk setiap hidangan..korang agak2 lah quantity setiap hidangan yang bersesuaian dengan perut korang..
5) Macam aku, untuk setiap hidangan tu, aku dah potong siap2lah..contoh, macam nak masak paprikkan, potonglah ayam / udang / sotong siap2 jadi kecil2 ..
6) Last sekali, labelkan ikut menu pilihan korang...

Hmm...sangat mudahkah..balik jer dari ofis, korang just amik je mana2 bekas, then tengok menu apa pada label bekas tu..so korang tinggal nak potong2 untuk bahan2 tumisan jelah...masa penyediaan dapat dipendekkan..

Aku biasanya, sebelum pergi ofis tu aku ambil satu bekas dari freezer, aku letak bahagian chiller..so, bila balik kerja nanti, tak adalah ambil masa lagi untuk defrost pulak kan..

Ok, selamat mencuba..demi kebahagian keluarga kita, kenalah pandai cari idea yang sesuai yer..supaya family kita dapat makan makanan yang dijamin bersih dan halal..dan, tak payah pening2 kepala fikir nak makan apa or nak makan di mana bila balik kerja tu..selamat mencuba.. ♥♥

No comments:

Post a Comment