Stars and Hearts

Pages

Thursday 30 October 2014

♥Fried Macaroni with Honey Chicken♥


Hello semua..saya kembali dengan cerita baru..hehehe...kali ni aku tak nak cerita pasal jalan-jalan..aku nak tambah scope cerita aku...hahahah...buat julung2 kalinya aku nak update pasal masakan a.k.a. resepi...

Aku ni tak adalah pandai masak sangat..bolehlah setakat nak bagi husband and anak2 makan...hee...yang penting, setiap kali aku masak, suami mesti cakap sedap..hee...

Ok, jangan membuang masak lagi aku, meh aku share kan resepi simple aku ni..tapi faveret food anak aku si Qeera tu..hee....

♥Ni bahan-bahannya...
1) Bawang putih - diketuk yer..
2) Bawang merah - dihiris halus
Sebenarnya sedap jugak kalau guna bawang besar...

♥Carrot - aku parut carrot ni..rajin semacam kan..hahaha...sebabnya, if potong dadu nanti Qeera pilih2..dia rasa carrot tu tau..so, aku parutlah...jadi dia tak perasan..hahaha...
  
♥Ayam - potong kecil2..lepas tu aku gaulkan dengan madu..kalau nak lagi sedap dan rasa kemanisan madu..perap dalam 2 jam before masak tau...
  
♥Sos tiram
  
♥Cili sos - kalau nak lagi sedap selain cili sos boleh guna cili boh atau cili giling..tapi disebabkan Qeera tak makan pedas, so aku tak letak..
  
♥Rebus macaroni sehingga lembut.. 

♥Dah lembut, tapiskan yer...

♥Sambil2 rebus macaroni tadi..boleh start menumis..panaskan minyak sedikit...
  
♥Minyak dah panas..masukkan bawang putih sehingga kekuningan...
  
♥Lepas tu masukkan bawang merah yang dihiris tadi..bagi siapa yang guna bawang besar, masukkan bawang besar yer...pada siapa yang nak guna cili boh tu, boleh masuk kan jugak..sampai dia naik minyak yer..api jangan kuat, nanti cili tu hangit pulak..hee...♥
  
♥Okay...sekarang kita masukkan ayam yang diperap dengan madu tadi...
  
♥Masak sehingga ayam kecut...ayam tu akan mengeluarkan air tau..so, jangan bagi sampai air tu kering...biar ada kuah sikit...
  
♥Ayam dah kecut..masukkan carrot...nampak tak ada air tu..aku tak letak air..tu dah jadi macam stok ayam lah...
  
♥Dah boleh masukkan macaroni tadi...dan kacau kan...♥
  
♥Masukkan garam secukup rasa...
 
♥Lepas tu masukkan cili sos dan jugak sos tiram..dan kacau hingga sebati...♥
  
♥Okay..siap dah...selamat mencuba...menu ni biasa aku buat untuk breakfast or minum petang...simple, ringan, sedap dan mengenyangkan..sesuai untuk kanak2... 

No comments:

Post a Comment