Stars and Hearts

Pages

Sunday 19 April 2015

♥Homemade Mushroom Soup♥

Hai semua..aku kembali dengan menu baru..hee...ingat tak hari tu aku ada share resepi Garlic Bread with Mushroom Soup..tapi, at that time mushroom soup dia aku guna yang brand Campbell tu..

Kali ni, aku dah cuba buat sendiri mushroom soup tu untuk breakfast pagi tadi..hasilnya memang sangat memuaskan wei..kalah Pizza Hut tau..hahaha...Entry kali ni aku nak Share resepi untuk Mushroom Soup saje..pada yang nak tahu cara buat Garlic Bread, boleh refer pada SINI..

 ♥Menu pagi tadi..Garlic Bread with Mushroom soup..simple dan mudah disediakan..tak sampai setengah jam pun wei..

 ♥Antara bahan-bahannya.. 2 ulas bawang putih & 1 biji bawang besar..

 ♥Bawang putih dan bawang besar tadi dicincang halus..

 ♥Cendawan butang..aku beli yang dalam tin tu..ada 8 biji..

 ♥Cincang cendawan butang ni dan bahagikan kepada 2 bahagian...3/4 & 1/4 bahagian..

 ♥Sedikit lada hitam..

 ♥Setengah kiub ayam..

 ♥2 sudu besar butter..

 ♥500 ml susu full cream..

 ♥Panaskan butter..

 ♥Tumis bawang dan 3/4 bahagian mushroom yang sudah dicincang sehingga layu..

 ♥Masukkan 250 ml susu full cream..

 ♥Masukkan kiub ayam dan sedikit serbuk lada hitam..

 ♥Kacau rata sehingga mendidih. Kemudian, tutup api dan biarkan ia sejuk sedikit. Kemudian blend kan sehingga lumat..

 ♥Masukkan bahan yang telah diblend ke dalam periuk semula..kemudian, masukkan lebihan 250 ml susu full cream + 1/4 bahagian mushroom + 2 sudu kecil tepung jagung yang sudah dibancuh dengan air..kacau rata sehingga mendidih..kemudian masukkan garam secukup rata dan kacau sekali lagi..

♥Siap hidangan kita pada hari ni..simple dan cepat kan...yang pasti memang sedap sehingga menjilat mangkuk...selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment