Stars and Hearts

Pages

Monday, 29 December 2014

♥Daging Masak Merah♥

Salam semua...kali ni aku kembali dengan resipi baru..hahaha...bukan menu baru pun..menu dah lama ler..saje nak share resepi jer..hehehe...sebab husband aku suka makan daging..so aku pun nak share lah resipi Daging masak merah aku yang sedap sehingga menjilat jari ni..hahaha....

Jangan membuang masa lagi...meh aku share bahan2 dan cara membuatnya yer...bahan2 ni untuk 2 orang makan jer..100 gram daging..memang cukup untuk kami berdua makan...ada lebih pun lagi..hahaha...

 
 ♥Bahan-bahannya adalah seperti berikut..
1) 1 biji bawang besar dipotong bulat2
2) 2 biji cili merah dipotong serong2
3) 3 ulas bawang putih diketuk2♥
 
♥Daun sup sebagai hiasan...♥
 

♥2 sudu besar cili giling...kalau rajin gunalah cili kering rebus dan blend sendiri yer..hehehe...♥

♥Cili sos secukup rasa...♥
 

♥Sos tiram jugak secukup rasa...♥
 

♥Daging tadi dicuci bersih dan rebus selama satu jam...so, korang rebus daging ni..sambil2 tu bolehlah potong bawang dan cili yer..tak adalah menunggu lama..masak nasi siap2 jugak..nanti boleh terus makan..hee...♥
 

♥Bila daging dah empuk..dah sejuk sikit..potong daging nipis2...aku ni terlebih rajin potong kecik2..sebab nanti terus ngap aje masuk mulut..hehehe...♥


♥Air rebusan tadi..jangan buang tau..sebab nak guna untuk buat kuah nanti...♥

♥Bila daging dah siap potong..gaulkan daging dengan cili sos dan jugak madu..tak nak letak madu pun tak apa..tapi sebab aku suka daging masak merah ni pedas2 manis..tu yang letak madu..♥
 

♥Pastu gaul kan sehingga sebati...♥
 

♥Panaskan minyak dulu..♥
 

♥Minyak dah panas..masukkan bawang putih...♥
 

♥Kemudian masukkan bawang besar...♥
 

♥Bila bawang2 tu dah kekuningan..masukkan cili giling...♥
 

♥Bila cili dah kuar minyak..masukkan daging...gaul rata2...♥
 

♥Kemudian..masukkan cili merah...♥
 

♥Masukkan 2 @ 3 senduk air rebusan tadi..tak nak bagi daging ni kering sangat..♥
 

♥Masukkan sos tiram, garam dan gula secukup rasa..gaul rata2 dan biarkan seketika sampai air rebusan tadi kering sikit...♥
 

 
 ♥Taburkan daun sup...siap untuk dihidangkan...selamat mencuba yer..♥
 


No comments:

Post a Comment